fbpx

Fornebu Sør

De «står bak» byen på Fornebu

Rodeo arkitektkontor, Lund Hagem Arkitekter, Rambøll og Atsite har vært involvert i utviklingen av Fornebu Sør i en årrekke. Nå foreligger planen for hvordan Fornebu sør skal se ut.

– Jeg vil kalle det ekstremsport innen moderne byplanlegging, sier Sunde, arkitekt og partner i Rodeo Arkitekter.

Han får støtte fra Mette Røsbekk, arkitekt og partner i Lund Hagem arkitekter.

– Det er spesielt å planlegge for et så stort område, med så høy utnyttelse, sier hun.

Arbeidet med felles plan for Fornebu sør er organisert som et offentlig/privat samarbeid der grunneierne, representert ved egne faglige rådgivere, har hovedansvar for å utarbeide stedsanalyse, plandokumenter og nødvendige fagutredninger. Rodeo er faglig rådgiver for Selvaag og KLP, mens Lund Hagem representerer Obos.

På området som i gamle dager huset hangar og flyplass skal det vokse frem en ny by.

Planen, som politikerne nå skal ta stilling til, viser en finmasket byromstruktur med

70 000 kvadratmeter park, byrom og torg, og plassering av mer enn 300 000 kvadratmeter bebyggelse. Når planen er ferdig politisk behandlet, blir den lagt ut på høring.

Arkitekt Henning Sunde tror og håper planen vil bli møtt med konstruktive innspill fra fornebuboerne.

– Slik jeg har lært dem å kjenne fra tidligere medvirkningsprosesser er de oppdaterte og engasjerte i nærmiljøet sitt, sier han.

Kollega Mette Røsbekk poengterer at byen som kommer skal være en solid ramme for et godt liv.

– Byutviklingen må ikke virke fremmed på brukerne av den, sier hun.

Røsbekk er sikker på at samarbeidet mellom de tre grunneierne har bidratt til å forme – og slipe prosjektet i en positiv retning.

Samtidig, påpeker hun, har det vært et spennende og lærerikt samarbeid for de involverte arkitektkontorene.

– Det er ikke ofte vi jobber sammen på et så stort prosjekt, over så lang tid, sier hun.

 

Nærhetsbyen

Allerede i 2014, omtrent samtidig med at kjøpesenteret Fornebu S åpnet dørene for første gang, satt Henning Sunde i et utvalg, der fagpersoner innen byutvikling møttes for å snakke om fremtidens Fornebu.

 

Siden den gangen har Sunde vært involvert i det Bærum kommune gjerne omtaler som «et grønt, mangfoldig og urbant Fornebu».

– Området har veldig mange gode kvaliteter, som for eksempel nærhet til sjø og natur, men det mangler bymessige kvaliteter, sier Sunde.

En nærhetsby er kjennetegnet av korte avstander mellom bolig, jobb, transport, skole, barnehage, kultur, handel og rekreasjon.

– For åtte år siden, da vi tok en runde blant fornebuboerne, fant vi ut at det mange ønsket seg samsvarte mye med det vi definerer som en nærhetsby, sier Sunde.

For nye generasjoner

Da Rodeo Arkitekter ble forespurt om å lage planene for det som blir Fornebus nye bysentrum, var det flere ting de var opptatt av.

– Hvem skal bo der og hva er de opptatt av? Vi har tatt utgangspunkt i at de som skal bo i den nye byen vil kunne tilhøre en ny generasjon, sier Sunde.

Som faglig rådgiver og kontaktperson mellom kommunen og utbyggerne har han og arkitektkollegene vært tett på prosessen hele veien.

Å skissere opp en by er én ting, å samtidig skulle ta høyde for at det bygges en splitter ny bane rett under overflaten, en annen.

– Hvert grep vi gjør må være i samsvar med det som skjer under bakken. Det gir noen begrensninger, men også muligheter, sier Sunde.

Langvarig prosjekt

Når Fornebu sør en dag står ferdig blir det delvis over det som blir driftsstasjonen til Fornebubanen – under bakken. Det viktigste byrommet i den nye byen blir Allmenningen, en 500 meter lang og 34 meter bred gate som strekker seg fra Fornebu S til Rolfsbuktveien.

Å skissere hvordan byen på Fornebu skal se ut, er blant Rodeos største oppdrag. Til sammen har 10 medarbeidere jobbet med prosjektet over flere år.

– Vi har lignende prosjekter på Grønlikaia, på Bryn og Bjerke i Oslo, men ingen av disse utgjør et nytt bysentrum i seg selv. På den måten står Fornebu Sør ut som noe helt spesielt, sier Sunde.

Her kan du lese felles planprogram for byplan for Fornebu Sør